Een dag in het leven van... acquirerend redacteur Irina Biscop

In 2021 bestaat Jeugdboekenmaand 50 jaar. Met het thema 'Lezen is een feest!' vieren we een hele maand lang het lezen en dat doen we samen met alle spelers die dat mogelijk maken: auteurs, illustratoren, uitgevers, vormgevers… Iedere week laten we één van hen een inkijk geven in hun job. Deze keer vroegen we aan Irina Biscop, acquirerend redacteur bij Lannoo, hoe haar werkdag eruit ziet.

door Katrien Elen | foto's: Michiel Devijver
© Michiel Devijver | Iedereen Leest

Mijn dag

8.00 uur 'Iedere dag pendel ik met de trein naar kantoor. Onderweg neem ik vaak al een manuscript door.'

8.30 uur - 'Het eerste wat ik doe op kantoor - naast een kopje koffie halen - is kijken of er nieuwe voorafexemplaren zijn gearriveerd. Voor mij is dat het leukste moment van de dag. En kijk, ik heb geluk vandaag. Er ligt een exemplaar van Ella wil een hond van Tanneke Wigersma en Charlotte Dumortier op mij te wachten. Het blijft heel bijzonder om een boek waar je samen aan hebt gewerkt, voor het eerst in je handen te hebben. Voor dit boek kon ik niet wachten om de kleuren in realiteit te zien. Daar is namelijk veel aandacht naar gegaan bij het drukproces.'

“Het blijft heel bijzonder om een boek waar je samen aan hebt gewerkt, voor het eerst in je handen te hebben.”

8.45 uurIk check of er dringende mails zijn om te beantwoorden. Ook hier valt er vandaag positief nieuws te rapen. Mijn collega van Foreign Rights laat weten dat Een olifant in het geheugenpaleis van Boris Konrad vertaald zal worden naar het Chinees.'

9.30 uur - 'Op de agenda staat een overleg met Sofie Van Sande, de uitgever van kinderboeken bij Lannoo. Als eindverantwoordelijke stippelt zij de visie van het fonds uit en bewaakt ze de inhoudelijke lijn. Daarnaast houdt zij ook de cijfers in de gaten. Als acquirerend redacteur breng ik boekprojecten aan en volg ik die op van A tot Z, maar Sofie hakt finaal de knoop door.' 

'Projecten opstarten doe ik op twee manieren. Soms komen auteurs of illustratoren zelf met een voorstel. Veel vaker begint een project met een idee van mij of één van mijn collega’s. Bij Lannoo hebben we immers een uitgebreid aanbod aan weetjesboeken voor kinderen. Vaak gebeurt het dat ik iets interessants hoor op de radio of lees in de krant en denk: 'dat zou een goed thema voor een boek kunnen zijn.' En zo wordt de kiem gelegd.'

'Zo beslisten we onlangs om een boek over spionage te maken, een onderwerp dat mij als kind al fascineerde. Als we zo’n onderwerp hebben gekozen, gaan we op zoek naar een geschikte auteur. We kijken niet alleen naar wie er expertise heeft, maar checken ook of die persoon affiniteit heeft met kinderen en toegankelijk kan schrijven. Voor spionage kwamen we terecht bij onderzoeksjournalist Lars Bové. De illustrator van dat boek moest dan weer goed zijn in het tekenen van details. Dus viel ons oog op striptekenaar Yannick Pelegrin. Zij waren allebei meteen enthousiast. Dat is niet ongebruikelijk. Als het een inspirerend onderwerp is, heb je niet veel overtuigingskracht nodig om een auteur en illustrator te enthousiasmeren.'

10.30 uur - 'Ik zit samen met één van de vormgevers van Studio Lannoo, onze eigen ontwerpstudio. Samen bekijken we enkele kleurproeven voor een nieuw kinderboek en brainstormen we over een cover voor een prentenboek. Heel fijn om ook in dit aspect betrokken te zijn. Ik heb zelf taal- en letterkunde gestudeerd en heb daarna enkele jaren gewerkt als theaterdocent, maar ik heb altijd een grote liefde voor beeld gehad. Als kind verslond ik strips en graphic novels.'

11.15 uur - 'Ik bekijk de feedback op een manuscript van één van onze freelance eindredacteurs. Zelf beoordeel ik een tekst vooral in de eerste fase. Is het idee origineel? Klopt de structuur en zit de verhaallijn goed? Met punten en komma’s hoef ik me niet bezig te houden. Een externe redacteur maakt de tekst persklaar.'

“Helaas word je meestal niet rijk van een boek schrijven of illustreren. Dit is soms een minder prettige boodschap om te brengen.”

11.30 uur - 'Om een boekendeal te finaliseren moet er een contract worden opgesteld. Vanochtend onderhandel ik hierover met een nieuwe auteur. Per project moet ik bekijken welke vergoeding haalbaar is. Helaas word je meestal niet rijk van een boek schrijven of illustreren. Dit is soms een minder prettige boodschap om te brengen.'

12.30 uur - 'Tijdens de lunchpauze ga ik even naar buiten. Dat zorgt voor rust in mijn hoofd. Bij momenten - als er bijvoorbeeld veel boeken tegelijk in druk moeten gaan - kan mijn job wel eens stresserend zijn. Vaak staan er immers kort na de publicatiedatum lezingen en boekpresentaties gepland, dus die boeken moeten er echt wel zijn.'

13.30 uur - 'Vanmiddag heb ik een wandeldate met auteur Mathilda Masters. Zij is momenteel bezig aan een nieuw verhaal en heeft ook al verschillende weetjesboeken voor ons gemaakt. De reeks 321 superslimme dingen die je moet weten over… is bijvoorbeeld van haar hand. Ik probeer regelmatig af te spreken met onze vaste auteurs en illustratoren. Al pratend komen we vaak op nieuwe ideeën. Uit die ontmoetingen haal ik bovendien veel energie. Er heerst altijd een goede sfeer in jeugdboekenland. De fantasie en humor die er in die boeken zitten, voel je ook in het echt.'

“Er heerst altijd een goede sfeer in jeugdboekenland. De fantasie en humor die er in die boeken zitten, voel je ook in het echt.”

15.00 uur - 'Ik stuur een paar berichten over en weer met een nieuwe auteur over de titel van zijn prentenboek. Een titel is heel belangrijk. Hij moet de lezer triggeren maar mag niet alles prijsgeven. Daar gaat dus vaak wat denkwerk aan vooraf.'

15.30 uur - 'Online overleg met een uitgeverij uit het Verenigd Koninkrijk. Samen bekijken we welke van hun titels interessant zouden kunnen zijn voor een vertaling. Voor corona gebeurde dat vaak op internationale beurzen. Nu heb ik hun catalogus doorgenomen en bespreken we die via een online meeting.'

17.00 uur - 'Ik krijg een berichtje dat één van onze weetjesboeken bijna is uitverkocht. Het genre doet het al een hele tijd goed. Met die boeken krijg je ook kinderen aan het lezen die hun weg naar de traditionele verhalen niet vinden. En ik merk ook dat veel volwassenen die boeken graag lezen. Het zijn bovendien mooie boeken om cadeau te doen.'

17.30 uur - 'Rond half zes vertrek ik naar huis. 's Avonds komt mijn gezin op de eerste plaats. Al installeer ik me vaak in de zetel met een manuscript als mijn zoontje in bed ligt. Veel mensen denken dat ik de hele dag boeken lees. Dat is helaas niet het geval. Soms doorblader ik al eens snel een prentenboek tijdens de werkuren, maar manuscripten lees ik toch vooral thuis.'

'Uiteraard lees ik mijn zoontje ook voor. Af en toe breng ik ook prentenboeken van Lannoo voor hem mee. Zo is hij een grote fan van de Vos & Haas-boeken van Sylvia Vanden Heede en Thé Tjong-Khing. Heel leuk als die twee werelden - mijn werk en gezin - zo samenkomen.'



Deel dit artikel:

Mis niets van Iedereen Leest