De leeswereld van Doreen Hendrikx
Lezen is denken met andermans hoofd’, zei Schopenhauer. Maar wat zoeken we in dat andere hoofd? Is het rust, verstrooiing, kennis? Dit is Leeswereld, een interviewreeks over de rol van lezen, over schoonheid, over taal. Deze aflevering: Doreen Hendrikx, auteur.
door Matthias M.R. Declercq
‘Ik heb nog vakantiewerk gedaan in de bibliotheek waar ik als kind al naartoe ging’, zegt Doreen Hendrikx. ‘Zo had ik toegang tot het computersysteem en zag dat ik er meer dan duizend boeken had ontleend.’ Ze moet erom lachen, Doreen, om een jeugd die bevolkt werd door Boeboeks, zusjes Kriegel, vuurbekers en andere stenen der wijzen. ‘Na de jeugdliteratuur ben ik overgeschakeld op Young Adult (YA), een genre dat ik nog altijd regelmatig lees.’ Vijfentwintig jaar is Doreen Hendrikx en het lijkt alsof ze meerdere levens tegelijk leidt: bijna is haar tweede Young Adult-boek af (Dat is voor morgen), bijna is ze afgestudeerd als handelsingenieur (in de beleidsinformatica), ze schrijft al even voor De Standaard en staat soms nog op de tatami, als voormalig tweevoudig kampioene judo. En er is slam poetry, BookTok, Instagram (‘Prozaly’) en de Leesjury in Pelt, dat ook. Doorheen dat web aan actie is de literatuur zichtbaar vervlochten, de rode draad in een immer uitdijend leven.
“Toen ik vakantiewerk deed in de bibliotheek waar ik als kind al naartoe ging, zag in het computersysteem dat ik meer dan duizend boeken had ontleend.”
Irak
‘Ik blijf veel lezen’, zegt Doreen, ‘en zal altijd houden van The Hunger Games, die de overgang vormde van jeugdliteratuur naar YA. Die reeks (van Suzanne Collins) heb ik al vaak herlezen en ook vijftien jaar na de oorspronkelijke publicatie blijven de boeken zeer actueel.’ The Hunger Games spelen zich af in een dystopische toekomst in het land Panem, dat verdeeld is in twaalf districten, waaruit elk jaar een jongen en een meisje geselecteerd worden om deel te nemen aan de Hongerspelen, een rauwe, dodelijke strijd waarin deelnemers vechten tot er eentje overblijft. ‘Een van triggers voor Collins om die boeken te schrijven was de invasie van de Verenigde Staten in Irak. Op de televisie zapte ze van het ene kanaal na het andere, zag eerst gruwelijke oorlogsbeelden uit het Midden-Oosten en nadien een programma met glamourjurken op chique festivals. Die ervaring heb ik nu ook. Eerst zie je beelden uit Rafa, en een minuut later zie je sterren op de rode loper van het Met Gala in New York. Collins schreef niet alleen een reflectie op de samenleving, met The Hunger Games zette ze YA mondiaal ook als een volwaardig genre neer.’
Queer
‘Heel lang heb ik haast alleen YA gelezen, haast uit protest. In Vlaanderen voelde je wel veel respect voor jeugdboeken en romans, maar YA bleef achter, het was maar Young Adult. Terwijl er online echt een levende community was van liefhebbers van het genre. Toen ik ontdekte niet hetero te zijn, zocht ik ook naar narratieven die me enigszins wegwijs konden maken. Waar vond ik die? In Engelstalige YA, veel meer dan in de Nederlandstalige, al was het aanbod toen, rond 2016, wel nog altijd beperkt. Nu is queer-literatuur echt doorgebroken. Toch wordt YA nog niet helemaal aanvaard. Gaat het over de dalende verkoop van romans, dan komt dat door de “stijgende verkoop van YA”, alsof dat een slechte zaak zou zijn.’
Kippen
‘Lezen is voor mij een vanzelfsprekendheid. Ik ben opgegroeid in Pelt, op een kippenboerderij in the middle of nowhere. Een echte leescultuur was er niet thuis; ik moest lezen zelfs verdedigen. (lacht) Veel gebeurde er niet in Pelt. Wilde ik iets beleven, dan had ik verbeelding nodig, boeken, verhalen. Ik werd er verslaafd aan, wat eigen is aan mij. Raak ik door iets gepassioneerd, dan ga ik volledig los. Dat was zo bij judo, dat mijn wereld al gauw meebepaalde. Ik was geen buitenkind. Mij vond je in een speelhuisje met een boek in de hand. Het is nog altijd magisch om door de ogen van iemand anders naar de wereld te kijken, en daaruit te leren.’
“Een echte leescultuur was er niet thuis; ik moest lezen zelfs verdedigen. Veel gebeurde er niet in Pelt. Wilde ik iets beleven, dan had ik verbeelding nodig, boeken, verhalen.”
Zout
‘Uit het lezen is het schrijven ontstaan. Een website waar iedereen zomaar zelfgeschreven verhalen kan posten, zette me aan het denken: als zij dat kunnen, dan ik toch ook? Vroeger verzon ik verhalen om mezelf in slaap te wiegen, maar de online vriendschap met beginnende schrijfsters zette me aan die op papier te zetten.’
Zout, het debuut van Doreen uit 2019, behandelt de complexiteit van sociale media en de soms negatieve consequenties die daaruit voortvloeien, zoals een eetstoornis en een veranderend zelfbeeld. ‘Ik probeer narratieven aan te reiken waar ik zelf vruchteloos naar op zoek was. Ik ben wel trots op Zout, maar zou het nu anders aanpakken. Dat is voor morgen steekt anders in elkaar, logisch ook, er zitten vijf jaar tussen. Wie je bent bepaalt wat je schrijft. Ik gok dat ik daarin groei.’
AI
Als studente in de beleidsinformatie denkt Doreen na over de architectuur van digitale applicaties. Hoe moet een programma ineensteken opdat de communicatie en het verspreiden van informatie in een bedrijf zo vlot mogelijk verloopt? Natuurlijk speelt artificiële intelligentie daar een belangrijke rol in, en hoewel romantiek een basissentiment is waar deze interviewreeks op drijft, kan het geen kwaad om de bedreigingen van die romantiek te belichten. Doreen: ‘Gaan we weten of een boek is geschreven door een auteur van vlees en bloed of door AI? Niks houdt mensen tegen om AI een boek te laten schrijven en dat aan uitgevers te bezorgen. Het is goedkoop en heel eenvoudig. Ik heb nog bij geen enkel boek het idee gehad dat AI de pen vasthield, maar niks valt uit te sluiten. Op TikTok wordt al zo gemakkelijk gepraat over tropes van boeken.’ ‘Tropes’ zijn termen die het plot en de motieven van een boek beschrijven. Spreekt iemand in een TikTok-video over ‘Love Triangle’, dan weet je dat het hoofdpersonage moet kiezen tussen twee liefdespartners. ‘The Chosen One’ impliceert dat de protagonist de wereld moet redden en “Enemies-to-lovers” bevat ook weinig geheimen. ‘Als we die boeken nu al zo eenvoudig beschrijven, kun je dat dus ook heel eenvoudig zelf laten schrijven. Je kan zomaar een digitale auteur “bouwen”via AI, die een gezicht en een stijl geven. Dat is beangstigend. Nee, geef me maar echte auteurs, die wroeten om tot een goed verhaal te komen.’
“Niks houdt mensen tegen om AI een boek te laten schrijven en dat aan uitgevers te bezorgen. Het is goedkoop en heel eenvoudig. Ik heb nog bij geen enkel boek het idee gehad dat AI de pen vasthield, maar niks valt uit te sluiten.”
Deel dit artikel: