Wil jij met je school ...
- kennis en ervaringen versterken rond interactief voorlezen?
- kennis verdiepen en ervaringen uitwisselen over krachtige taalontwikkeling van leerlingen? Denk aan kwaliteitsvolle interactie, woordenschatontwikkeling, mondelinge taalvaardigheid, (beginnende) geletterdheid, en strategieën voor begrijpend luisteren en begrijpend lezen?
- inzetten op kennisontwikkeling via rijke teksten? Denk aan oriëntatie op de wereld, wiskundige geletterdheid en wetenschappelijk denken stimuleren.
- doelgericht monitoren, differentiëren en feedback geven in functie van rijke interactie?
- interactief voorlezen implementeren in een zorg- en taalbeleid?
Teken dan in op 'Taal en kennis in (inter)actie', een begeleidingstraject dat als subsidieaanvraag wordt ingediend. Bij een gunstige financiering krijgen 20 basisscholen gedurende één schooljaar (2025-2026) begeleiding.
- 10 scholen kunnen starten in september 2025 en worden één schooljaar begeleid.
- 10 scholen kunnen starten in januari 2026 en worden een half schooljaar begeleid.
Praktisch
- Het begeleidingstraject bestaat uit coaching op maat van de school met een kernteam en inspiratiesessies tijdens lerende netwerkmomenten tussen de deelnemende scholen.
- Elke deelnemende school engageert zich om een kernteam samen te stellen dat bestaat uit minstens twee trekkers per school (onder wie beleidsmedewerkers en/of leden van het zorgteam eventueel aangevuld met iemand van de pedagogische begeleidingsdienst).
- Voor scholen die een volledig schooljaar deelnemen, voorzien we 6 contactmomenten (drie keer schoolspecifieke coaching en drie lerende netwerkmomenten).
- Voor scholen die een half schooljaar deelnemen voorzien we 3 contactmomenten (twee keer schoolspecifieke coaching en 1 lerend netwerkmoment).
Door wie?
Odisee Hogeschool, AP Hogeschool, Iedereen Leest en Universiteit Gent bundelen de krachten om een voorstel in te dienen binnen een oproep.
Interesse?
Bezorg ons dan je korte motivatie vóór 28 februari. Wij nemen verder contact met je op. In mei weten we of de subsidie wordt toegekend en dit begeleidingstraject kan doorgaan.